dump de sweatshop

Het zal je wel al overkomen zijn zonder dat je het weet, je koopt een kledingstuk dat ooit gemaakt is in een sweatshop. Had je het kunnen weten? Nee. Naar aanleiding van de opening van de Primark in Brussel schreef Jonathan Holslag vorig jaar een opiniestuk dat massaal gedeeld werd. Vandaag opnieuw overspoelt het artikel mijn sociale media met de opening van een nieuwe Primark in Gent. Volgens Holslag weet je dat iets in een sweatshop gemaakt is als het goedkoop is. Mag ik er dan vanuit gaan dat mijn duurdere kleding wel op een fair gemaakt is?

Volgens Holslag moeten we allemaal gewoon stoppen met goedkope kleding te kopen. Maar raakt dat de essentie van het probleem? Als ik morgen mijn kleding in de Zara koop en niet in de Primark weet ik nog steeds niet of het gemaakt is met kinderhandjes, ik weet gewoon dat het iets duurder is. Misschien verkoopt een duurdere keten wel kleren uit dezelfde sweatshop aan een hogere marge.Als consument in de winkel ben je blind; het is onmogelijk om de arbeidsomstandigheden van de mensen die je kleding gemaakt hebben te achterhalen. Ook de winkelbediende kan daarop geen antwoord geven.

Maar aan die omstandigheden kan iet gedaan worden, zonder dat je winkelbedienden moet lastig vallen. In Europa hebben we decennia lang gestreden voor betere arbeidsomstandigheden (zie Daens). Maar vanaf dat die slechte arbeidsomstandigheden zich afspelen buiten Europa smijten we onze duur verworven waarden het raam uit. Dan praat ik niet over wij, de consumenten, maar wel over de overheid. Wat je als consument niet kan, maar als overheid wel is de herkomst van de producten achterhalen en op basis daarvan labels verplichten of, beter nog, gewoon de import verbieden.

Dat een consument iets goedkoop koopt waar hij de herkomst niet van kan achterhalen is begrijpelijk, dat een overheid de import van een product toelaat waarvan ze kan achterhalen dat het gemaakt is in de meest gruwelijke arbeidsomstandigheden, dat is onbegrijpelijk.

One thought on “dump de sweatshop

  1. Ik zeg het niet graag als zogenaamd linkse denker, maar als je als overheid restricties oplegt, ga je de vrije markt tegenwerken. Op zich heb ik niets tegen overheidsingrijpen, maar waar trek je de grens? Voor je het weet zit je in een planeconomie, en dat gedrocht willen we ook niet opgraven uit de krochten van de geschiedenis.

    Natuurlijk moeten we de Primarks van deze wereld duidelijk maken dat ze de arbeidsregels moeten respecteren en dat kinderarbeid niet getolereerd wordt. Ik denk dat restricties via de overheid dus inderdaad de minst slechte oplossing is. Het kapitalisme zal zichzelf immers niet reguleren, dat heeft de geschiedenis genoeg bewezen (wat de rechtse medemens ook moge beweren). Een overheid is er nu eenmaal om het systeem sociaal te corrigeren.

Geef een reactie

