Een gezond 2015 voor iedereen.

Ik ga elke dag met de fiets naar het werk. Het is niet ver, maar ik ben daar toch trots op. Ik draag minder bij aan vervuiling, opwarming van de aarde, filevorming en parkeerproblemen, én ik werk ook nog eens aan mijn gezondheid. Of toch, dat is de bedoeling. Dat laatste blijkt helaas niet helemaal waar, sterker nog: door te fietsen in een stad verlies ik misschien wel meer gezondheid dan ik bij krijg, ik adem namelijk 4 tot 5 keer zo veel fijn stof in als mijn collega in de auto (bron: VITO). Nu heb ik niets tegen mijn collega in de auto (niet iedereen kan met de fiets komen), maar ik heb er wel iets op tegen dat de overheid hem zo vertroetelt. Dank zij de fiscale situatie voor bedrijfswagens in België kan hij voor een kleine 200€ minder loon beschikken over een wagen en een eindeloze tankkaart.

Maar het is niet alleen de overheid die ziek is in dit bedje. Toen ik mijn contract tekende in september lagen er 2 versies voor mij: met of zonder auto. Ik vroeg of er ook een versie was met een fiets en de vriendelijke dame (die net uitvoerig het contract met auto had zitten aanprijzen) keek me aan alsof ik een wekelijkse voetmassage bij mijn loon vroeg. Nog nooit had iemand daar naar gevraagd. Na een paar telefoontjes bevestigde zo het voor de hand liggende: het kon niet. Nochtans ligt dit niet aan de overheid, een fiets aanbieden aan je werknemer is fiscaal enorm interessant in België: fiscaal aftrekbaar zonder limiet (in Duitsland is die limiet er bijvoorbeeld wel, waardoor je geen dure racefiets kan aanbieden bijvoorbeeld). En in tegenstelling tot een bedrijfswagen is het ook interessant voor de werkgever als de werknemer deze in zijn vrije tijd gebruikt (zoals natuurlijk constant gebeurt met de wagen). Een sportieve werknemer is over het algemeen gelukkiger en neemt minder ziektedagen op.

Maar terug naar ik op de fiets, vandaag. Al fijn stof inademend moet ik horen dat automobilisten volgens Touring liever geen verbod willen op vervuilende wagens in steden. Ik verslikte mij in mijn kop fijn stof van die ochtend: vinden die mensen de gezondheid van hun medemens dan helemaal niet belangrijk? Hebben zij hun colega’s en vrienden dan geen “gezond en gelukkig nieuw jaar” gewenst? Dit is een maatregel die die wens voor een stuk in vervulling kan laten gaan en in mijn boekje zijn daden nog steeds meer waard dan woorden. Ik ben het er mee eens dat dit misschien niet de beste methode is om zware emissies in de stad te reduceren, maar het is er wel één die zal werken, dat is wat telt.

Ik ben voorstander van dit verbod en wens iedereen een  gezond 2015 toe (zo ook de fietsers).

Geef een reactie

