Leerzwakte

Sinds de debatten rond de onderwijshervorming is er mij iets opgevallen, iets dat mij deze morgen in De Morgen ook opviel: “leerkrachten zijn het allerbelangrijkste in het onderwijs”.

20131004-085941.jpg

Ik ben het daar niet mee eens: leerlingen zijn het belangrijkste.

Maar ik stel me wel dezelfde vraag als in het artikel: zijn onze leerkrachten (lager onderwijs) wel voldoende opgeleid? Krijgen zij wel voldoende aanzien? Zeggen wij: “ik zou echt zo blij zijn moest mijn kind leerkracht worden!” Als ik kijk naar de wereld rondom mij kan ik alleen maar “nee” zeggen op deze vragen. Sterker nog: leerkracht lager onderwijs wordt als een van de minder zware richtingen aanzien. Terwijl een richting zoals economie wel aanzien wekt. Waarom stellen wij hogere eisen aan zij die bezig zijn met ons geld dan aan zij die bezig zijn met onze kinderen? Vergissen wij ons niet van prioriteit?

In andere landen is leerkracht zijn een topjob, een beroep met aanzien. Niet ondanks het feit dat je met kindjes werkt, maar net omdat je met kinderen werkt. Bijvoorbeeld in Finland

Naast het feit dat leerkrachten daar een zwaardere opleiding hebben staat het kind ook veel centraler; en gebrek in elke discussie over onderwijs in Vlaanderen. Hier gaat het altijd over wat leerkrachten en ouder vinden, maar dat mag niet de kern van het debat zijn. Er is maar één vraag die er echt toe doet: wat is het beste voor de kinderen?

Geef een reactie

