Tussenkomst

Ik schrijf niet veel blogposts. Enkel als ik echt het gevoel heb dat ik iets kan schrijven dat bijdraagt aan de maatschappij zet ik het hier, zoals nu: er is iets gebeurd op de gemeenteraad dat mijn vertrouwen in de democratie doet wankelen.

Gisteren begon de gemeenteraad zoals altijd met het opsommen van de toegevoegde punten door de voorzitter/burgemeester (in sommige gemeentes is dat een gescheiden rol. Maar bij ons bepaalt de burgemeester dus zijn eigen spreektijd en die van de anderen). Ik was verbaasd dat mijn toegevoegd punt pas op het einde werd genoemd en bestempeld werd als een vraag. Toen had ik daar niet veel bedenkingen bij. Ik wilde het punt toch niet ter stemming brengen en het was nu ook niet zo moeilijk om er op het einde een vraag aan te breiden. Maar de reden van deze bizarre verschuiving werd pas duidelijk halverwege mijn betoog: mijnheer Tobback onderbrak mij met de woorden “Ik ga u moeten vragen af te ronden want dit is een vraag. Als u een langer betoog wilt houden moet u een punt indienen.”
“Maar ik heb dit ingedient als punt!”
“NEEN, dit is een vraag.”
Er is nog wat heen en weer gekwebbeld, ook door andere raasleden, maar ik heb uiteindelijk moeten afronden en een vraag moeten stellen. Waarop Tobback dan een generisch antwoord gaf (het was eigenlijk niet eens een antwoord, het was een bespreking van het thema). Daarna ging hij rechtstreeks naar de volgende vraag.

Punt is: De burgemeester heeft zijn macht als voorzitter misbruikt om een oppositielid (ik) minder spreektijd te geven. Ik heb zowel mijn mail als het verslag van het bureau van de raad om aan te tonen dat het weldegelijk om een bijkomend punt ging. U kan luisteren naar de gemeenteraad op http://leuven.raadsinformatie.be/popup.php?i=popupDemand&type=1&odId=33728&encoding=h264 mijn punt begint rond 3:35 en enkele minuten later zal mijnheer Tobback zeggen dat ik moet afronden. Heel deze situatie klinkt als een futiliteit, maar is wel een fundamenteel probleem omdat het fatsoenlijk oppositie voeren onmogelijk maakt.

Geef een reactie

