De democratisering van de studenten

Het is weer zo ver: vier jaar zijn voorbij en de KULeuven kiest een nieuwe leiding. Naar alle waarschijnlijkheid ben ik (wegens een administratieve fout en daarom totaal nodeloos) nog een jaar lid van deze instelling en bijgevolg zullen de verkozen personen niet enkel (vice-) rector zijn van de KUL, maar ook mijn (vice-)rector zijn. Het wordt mijn 7de jaar aan de universiteit en mijn derde rector. Nooit heb ik ook maar ergens het gevoel gehad dat ik invloed had op wie dit zou worden.

Maar toch zou ik daar invloed op moeten hebben. Zoals de meeste media rapporteren hebben “de studenten” 10% van de stemmen in de eerste ronde. En dat is ook zo, maar niet rechtstreeks natuurlijk. Het zijn de kringen die bepalen op wie ze stemmen en in de meeste gevallen wordt er op de algemene vergadering van LOKO beslist om als blok te stemmen. De vraag is dan natuurlijk wie de leden van de vergadering zijn. Dit zijn afgevaardigden uitgestuurd door de verschillende presidia (enk: presidium) van de studentenverenigingen (denk aan ekonomika, politika, apolloon, etc.). De studenten hebben dus geen rechtstreekse inbreng, maar worden vertegenwoordigd door de presidia. De presidia worden op hun beurt verkozen door de studenten die lid zijn van de faculteit waaraan het presidium gekoppeld is.

Maar helaas, meestal zijn er bij zo’n verkiezingen niet echt keuzes: er is een echte ploeg en een lolploeg (lees nepploeg die dient voor de democratische schijn) en de gewone ploeg haalt het altijd. Dat is op zich niet noodzakelijk een probleem, want het kan best zijn dat het aantal mensen dat zich actief wilt inzetten misschien beperkt is. Het grote probleem is de basis waarop gestemd wordt: meestal is het doel van de kiesweek (lees: de campagneweek) zo groot mogelijke feestjes en zoveel mogelijk gratis spullen te geven. Op geen enkel moment wordt er campagne gevoerd rond de richting waar men met de universiteit heen wil.

Ik hoop dat iedereen voelt dat hier het schoentje wringt: Studenten hebben maar één manier om aan het beleid te sleutelen: presidiumverkiezingen. Maar ik heb nog nooit geweten dat een serieuze ploeg er gepeild werd naar bijvoorbeeld de uitbreiding van de KULeuven. Integendeel: mensen die verkozen zijn op basis van hoe vet het feest was dat ze smeten of hoe veel goodiebags ze hebben kunnen uitdelen vertegenwoordigen dan de studenten in de AV , bepalen mee het beleid van de KUL en bepalen mee wie rector wordt. Niet dat die mensen dat noodzakelijk slecht doen, maar het is gewoon niet democratisch.

Dat hier vanuit studentenverenigingen weinig aan gedaan wordt vind ik spijtig, maar ik snap dat. Dat er hier vanuit LOKO weinig aan gedaan wordt, vind ik eigenlijk een schande voor een organisatie die als uitgangspunt o.a. de democratisering van het onderwijs heeft.

Geef een reactie

