Online polls

Over de voor- en nadelen van nieuwe media om bij te leren over de publieke opinie.

Deze voormiddag organiseerde Carl Devos -u weet wel, die politieke commentator/professor– zijn openingsles aan de ugent. Normaal gezien nodigt hij een politiek zwaargewicht uit om te komen praten over politiek, maar aangezien we dicht bij de verkiezingen zijn heeft hij gewoon zeven partijleiders uitgenodigd: Wouter Beke (CD&V), Bruno Tobback (SP.A), Bart De Wever (N-VA), Wouter Van Besien (Groen), Alexander De Croo (Open VLD), Bruno Valkeniers (Vlaams Belang) en Jean-Marie Dedecker (LDD). Zij kregen elk 15 minuten om een uiteenzetting te geven die live te volgen was op De Standaard online (hier te herbekijken, zeker de moeite). Het was een enorme verademing om een politicus een diepgaande uiteenzetting te horen doen zonder onderbroken te worden (zie Terzake over hoe het niet moet). 

Mijn voorzitter, schoon voorzitter.

Nu was ik dit zelf live aan het volgen en vond ik dat mijn eigen voorzitter, Wouter Van Besien, een goede beurt maakte. Maar was mijn perceptie niet gekleurd? Oordeelde ik niet over mijn voorzitter zoals een moeder over haar kind? Ik heb het einde van het debat niet eens afgewacht en gewoon een poll op twitter gezet rond de tijd dat Bart De Wever begon te spreken: “Wie had de beste redevoering op #ugent1410?”. Het duurde niet lang vooraleer de reacties binnen begonnen te lopen. Naast het hoge aantal stemmen voor BDW alvorens de man goed en wel begonnen was, was het ook opvallend dat de poll verspreidde als een lopend vuurtje. Mensen wilden weten hoe andere mensen over het evenement dachten.

Resultaten

Heel lang stond Wouter Van Besien op kop in de peiling. Hij scoorde tegen de 50% en Bart De Wever rond de 40% (de anderen waren te verwaarlozen). De hoge score van WVB is mogelijk te wijten aan het feit dat ik de bron van de verspreiding was en mijn omgeving iets gevulder is met groenen dan andere mensen hun omgeving.    Maar ook na twee uur pikte De Standaard volgende score op: BDW:48%, WVB:40%. Herinner dat dit geen peiling is voor de verkiezingen, maar een peiling over de presentatie. Wie het evenement heeft gezien (opnieuw: hier) weet dat dit best een mogelijke uitslag is.

Fraude

Maar na een tijdje gebeurd er iets geks: Alexander De Croo steeg drastisch: Plots een honderdtal stemmen op 20 minuten. Dat is veel voor een poll van zo’n 1500 deelnemers. Maar tegelijk ook niet verbazingwekkend: een poll die enkel dubbel stemmen voorkomt doormiddel van ip adres kan gemakkelijk omzeild worden via proxyservers (die telkens een ander ip doorgeven) en een script (dat het stemmen automatiseert). En wie weet is dat gebeurd met andere kandidaten in de stemming, misschien is deze poll wel helemaal nietszeggend.

Maar ik ben desondanks toch lekker geïnterviewd geweest door urgent.fm en in de standaard verschenen (ook al was het niet bij naam)🙂.

Geef een reactie

