Heer, ik krijg te veel

Het is niet gemakkelijk, dus ik wil hier niemand veroordelen. Ik spreek enkel voor mezelf.

Het begon allemaal toen Groen iemand nieuw zocht om te zetelen in het sectorcommité zuid van de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening (VMW) en ik besloot dat ik dat wel wilde doen. Wat is dat zo’n sectorcommité? De VMW beschrijft  dat als volgt:

"In de sectorcomités worden belangrijke agendapunten van het
 provinciale comité inhoudelijk voorbereid.
 De sectorcomités fungeren als informatie- en overlegplatform."

In de praktijk betekent dat dat er 2 keer per jaar een uurtje wordt samengezeten. Mensen van de VMW leggen dan uit aan de leden van het sectorcommité (een 30-tal mensen die dus eigenlijk de bevolking van sector Zuid van Vlaams Brabant vertegenwoordigen) wat ze allemaal bezig zijn of van plan zijn. Zo leerde ik veel boeiende zaken in mijn eerste meeting: In Bertem wordt er een Collector Voer Fase 5  gebouwd waarvan de kosten geraamd worden op 994 682,10€. (Vraag me niet hoe ze erop komen om kosten van zo’n groot bedrag tot op de 10 cent te beramen.) Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb wat ik daarvan moest denken. Achteraf heb ik geleerd dat waarschijnlijk niemand dat echt wist. Maar ik heb ook echt boeiende zaken geleerd, zo wordt de VMW door de Vlaamse overheid verplicht om water te leveren aan “normale druk”. “Wat normale druk is weet niemand, dus eigenlijk mogen we water leveren aan eender welke druk.” besloot iemand van het VMW.

Maar al dit is niet zo relevant, de rede waarom ik mij hier wat slecht over voel is de grote hoeveelheid die ik hiervoor terugkrijg. Ik heb in totaal zo’n 2uur gespendeerd: een uurtje de toelichtingsnota bekeken die op voorhand was opgestuurd en een uurtje gezeteld. Ik krijg:

  • een externe harde schijf (250gb, mooi afgewerkt, lekker klein en geen externe voeding)
  • receptie (voor de vergadering, met mini koffiekoeken)
  • transportkosten terugbetaald
  • een 4-gangenmenu (na de receptie in een restaurant in de buurt)
  • Een fles wijn (op een avond dat ik niet thuis was stopt er een man in een dikke auto die een doos komt afgeven met daarin een fles wijn uit 2005 (was dat een goed jaar?) en een brief met allemaal uitleg over die wijn.
  • 140€

Dat laatste is een netto bedrag, indien ik aan bepaalde belastingvoorwaarden voldoe krijg ik zelfs meer bij het invullen van mijn belastingbrief. Een belangrijk punt dat hier ook bij vermeld moet worden is dat ik daar zelf “maar” een kleine 100€ aan over hou omdat ik een stuk moet afdragen aan groen. Voor wat hoort wat. Groen vraagt de grootste afdrachten van alle partijen: 20% van het bruto loon. Bij sp-a is dit bijvoorbeeld maar 10% en bij de LDD 0% (bron).

Het is niet dat ik het geld niet nodig heb. Of dat ik vind dat ik niet mag verdienen aan mijn politieke inzet. Maar dit is te veel. Het is crisis, en er zijn mensen die veel harder moeten werken, voor veel minder. Als ik kon, dan zou ik het aanpassen. Maar dat is iets waar ik (helaas) niets over te zeggen heb. Dus stort ik de helft van het bedrag dat ik over houd aan een goed doel, tot als engagementen als deze op een redelijke manier vergoed worden.

One thought on “Heer, ik krijg te veel

Geef een reactie

