Niet voor gevoelige buiken!

Er zijn 2 mogelijkheden: of ik ben er al heel mijn leven naast aan het kijken, of er is een nieuwe trend aan ge gang in de wereld rondom ons: Het buikgevoel. Neen, niet dat kriebelende gevoel van verliefdheid, of het op een heel andere manier kriebelend gevoel als je te veel gedronken hebt. Neen, het gaat hier over een gevoel dat mensen hebben dat hen inspireert tot een mening. Een buikmening zullen we het maar noemen. Deze “buikmeningen” krijgen steeds meer media-aandacht. Mensen in de straat nemen deze meningen over en als je dan in discussie treed krijg je het het volgende:

Buikmingman: “Het is zo dat franstaligen zich superieur voelen / gemuteerde patatten onze wereld naar de knoppen helpen / de aarde niet opwarmt / liberalisering alles gaat oplossen/… (schrappen wat niet past)
Ik: “Maar daar zijn deze, deze en deze argumenten tegen…”
En dan zijn er enkele opties:

1) buikmeningman: “Ik geloof u niet!”
Ik: “Maar er is hier een artikel over verschenen in de knack, en die persoon (professor ofzo) bevestigd dat.”
buikmeningman: “Ja, ma ik geloof het nog steeds niet!”

2) buikmeningman: “Ja, dat is allemaal wel waar wat je zegt, maar ik blijf toch bij mijn standpunt.”

NIETS IS IRRITANTER. Zelfs een kat die in de living kakt, waarne de automatische stofzuiger begint rond te rijden en die dan alle kak over heel de living uitsmeert is minder irritant (true story).

Beste wereld: ik begrijp dat het soms fijn is om een mening te hebben. Maar nuance en terughoudendheid zal altijd een mooiere eigenschap zijn dan “standvastigheid”. U zal daardoor in mijn ogen intelligenter overkomen. Soms is het ook gewoon goed om geen mening te hebben, en op basis van argumenten, waarbij je zelf bepaald hoe hard elk argument voor jou persoonlijk weegt, een mening vormt. Liever dat dan argumenten te zoeken voor je buikmening zoals een drenkeling naar lucht hapt.

Geef een reactie

