Stilte

Het valt steeds vaker op voor mij. De leegte van sommige gesprekken. Als ik zo’n gesprek beluister dan heb ik niet het gevoel dat er iemand echt iets te vertellen heeft. Sterker nog, de persoon die eigenlijk het minst vertelt, praat het meest. Alsof die daarmee probeert te ontkennen dat er niets te vertellen is. Ik noem dit soort mensen woordspitters. Ze wroeten en spitten in hun hoofd naar iets om te vertellen. Zelfs als iemand anders aan het woord is zijn ze constant op zoek naar iets dat ze dar dan kunnen tussen spuwen (ook vandaar spitten) of kunnen zeggen over hetgeen dat de andere te vertellen heeft. Schijnbaar alleen geïnteresseerd in wat de andere te zeggen heeft om zo zelf te kunnen praten. Het is volgens mij gewoon een roep om aandacht, een inherente angst dat als ze niet praten vergeten zullen woorden

En helaas is de angst om niet te praten bij veel mensen aanwezig in tegenstelling tot het voorgaande syndroom. Ik voel het als ik eens een stilte laat in een gesprek. De persoon waarmee ik aan het praten ben probeert dan op zoek te gaan naar iets om te vertellen. Ik zie ze wroeten achter hun ogen want ze denken: als er stiltes vallen is het een slecht gesprek. Vandaar dat mensen het hebben over “pijnlijke stiltes”.
Het is alsof de stilte schreeuwt in het het midden van het gesprek. Als een baby. En de praters proberen de baby te sussen maar ze vinden de juiste woorden niet.
Maar wat als je van de stilte geen huilende baby maakt. Maar een moment om je andere zintuigen dieper te laten werken, om aan wat zelfreflectie te doen, eigenlijk om gewoon de situatie te voelen. Een “aangename, warme stilte”.
Wat als iedereen stilte best ok zou vinden om gewoon te genieten van het samenzijn? Besef zou nemen van het uiterlijk van de persoon voor je, de kleur van de grond en de geur van de lucht. En misschien zelfs glimlachen: laten zien dat je die persoon graag hebt. Dat is een veel aangenamere manier om dat duidelijk te maken dan eindeloos doorpraten over belachelijk onbelangrijke dingen.
Gewoon de stilte laten zijn in zijn schoonheid.

Niets intrigeert mij meer dan 2 mensen die in stilte naast elkaar lopen en genieten van elkaars aanwezigheid.

One thought on “Stilte

  1. Hey Thomas,

    Ik volg je volledig in je mening dat samen stil zijn ook enorm prachtig kan zijn en soms zelfs meer kan zeggen, juist in zijn eenvoud en in het feit dat het gaat om bij elkaar stil te zijn en te genieten van elkanders aanwezigheid zonder dat er “gebabbeld” moet worden. Er zijn vaak zoveel dingen die mensen kunnen ontgaan, gewoon door het in zichzelf bezig zijn met het sociale gebeuren.

    Ik zou nog wel graag een paar nuanceringen willen maken.

    Volgens mij hangt dit fenomeen niet alleen af van de persoon, maar tevens van de gemoedstoestand voor het ogenblik, omgevingsfactoren en de band op dat ogenblik tussen de personen in gesprek. Het zoeken naar gespreksonderwerpen omdat je geen stilte kan verdragen op dat ogenblik, of bij die personen overkomt iedereen wel eens. Je kan je onmogelijk bij iedereen evengoed op je gemak voelen;-).

    Het is zo dat er mensen zijn die zich vaker geobligeerd voelen om een gesprek gaande te houden en moeilijker hebben met een stilte, maar volgens mij is een persoon niet zuiver een “woordspitters” of een “gemakkelijke zwijger”.

    Je mag ook niet vergeten dat een reactie, of een houding van een persoon op jou niet alleen gevormd wordt door zijn, “zijn”, maar eerder door de interactie van jullie twee samen. Het kan best zijn dat een bepaald persoon zich op een gegeven ogenblik niet op zijn/haar gemak voelt in het algemeen, of bij jou en daardoor moeilijker een stilte kan verdragen.

    Ik veronderstel dat het ook niet alleen een houding is van personen bij jou, maar dat jij dat ook wel eens voelt bij andere, al weet ik wel dat jij je daar minder last van hebt;-).

    Hoe dan ook, ik vond het wel iets mooi om eens bij stil te staan.
    Andreas.

Geef een reactie

