Klein geweld

Ik zeg nu al op voorhand: vrouwen gaan weinig hebben aan deze post. Ik ben niet seksistisch, maar het is gewoon zo. Mannen en vrouwen zijn anders. Toch mag iedereen hem lezen.

Ik heb zelf niet zo’n geweldig verleden. Bloedneus, blauw oog, bloedlip zijn benamingen voor verwondingen die ik mensen ooit heb toegebracht. Ik was niet van nature agressief ofzo. Ik verweerde me net zelden, ik was verbaal ook heel heel zwak. Maar daarom gingen mensen gemakkelijk verder. En als de emmer overloopt…  Natuurlijk draagt het feit dat ik in het eerste middelbaar in een klas met enkel jongens zat veel bij aan mijn CV. Ik ben toen 3 keer bij de directeur mogen komen om het uit te leggen. Maar de laatste keer dat ik nog iemand heb expres fysiek pijn gedaan was toen ik 16 was, 4 jaar geleden. Nu dat ik ouder (en wijzer) ben heb ik veel lessen geleerd en die wil ik graag met jullie delen. Want ik dacht vroeger dat deze wijsheden quasi vanzelf kwamen. Maar mijn gesprekken met anderen hebben geleerd dat vaak de mensen die nog nooit iemand geslagen hebben, gemakkelijker achter geweld gaan staan.

In de lagere school kon het mij weinig schelen. Maar wat meisjes dachten werd steeds belangrijker naarmate mijn middelbare school vorderde. Niet alleen voor mij, maar ook voor mijn mannelijke klasgenoten. Meisjes houden niet van geweld. Ook is het opvallend dat meisjes sommige jongens echt eikels kunnen vinden. En later, als je zo’n jongen dan voor echt een heel goede reden op de grond hebt geklopt, zijn ze helemaal om hem bekommerd en ben jij de slechterik.

Dus een eerste les is: als er dames bij zijn laat je je beter afslaan. Het doet even pijn maar de beloning achteraf is het waard.

Gevechten winnen (met andere woorden: de andere persoon het meeste pijn toedienen tot hij afdruipt of de directie tussenbeide komt) heeft zijn voor en nadelen. Voordelen: je zal minder makkelijk lastig gevallen worden door anderen. Nadelen: pijn, meisjes, wraak. Vergis je niet, wraak is potentieel het ergste: iedereen die een publiek gevecht verliest en dat ziet als een publieke vernedering wil wraak. Niemand is daar een uitzondering op. En als ze de juiste/foute vrienden hebben kan die wraak heel naar zijn. En niet alleen de wraak zelf, die valt best mee. Het is het constant op je hoede moeten zijn dat stress geeft.

2de les: Probeer elk gevecht te voorkomen. Hoe kwaad je ook bent, want de kans is groot dat je er later spijt van krijgt.

Wat je ook moet weten: iemand slagen voelt veel beter als die u ook wilt slagen. En in het kader van pijn/meisjes/wraak gebruiken we deze informatie best om niet in een gevecht betrkken te geraken.  Ik zeg nu altijd sorry als ik iemand omver stoot of gelijkaardig.  En hoe hard hij ook boel zoekt (een skinhead met zo’n legerbroek in zwarte laarzen met ijzeren tippen gestopt waarvan je net de pint hebt omgestoten), hij zal je niet slagen. Je slaagt gewoon niet iemand die oprecht sorry zegt. Vaak slagen zo’n mensen wel iemand die zegt “Zoekte boel?” of “Ge moet maar niet in de weg staan”. Zeg dat dus beter niet. (tenzij je hoopt op dat vrouwelijk medelijden achteraf)

les 3: zeg best sorry, het magische woord dat zowat elk gevecht onnodig maakt. “I’d rather be happy and healthy, than right and hurt”

Natuurlijk soms wil je zelf wel eens iemand slaan. En dan helpt zelf sorry zeggen natuurlijk langs geen kanten. Meestal wil je iemand slagen omdat hij/zij je pest, nare dingen zegt of een vriend heeft gekwetst. Verbaal sterk zijn is de oplossing. Antwoorden klaar hebben. Die antwoorden zijn natuurlijk afhankelijk van de situatie. En alleen door veel te oefenen en te luisteren kan je grappige opmerkingen geven als iemand iets zegt. En dat helpt echt, zeker in situaties met omstanders. Bovendien zijn grappige antwoorden en opmerkingen ook handig in andere, aangenamere situaties. En je zal merken dat, wat de situatie ook is, de persoon die aan het woord was van zijn stuk wordt gebracht. Een andere optie waar minder training voor nodig is is absurd zijn: zeg het meest absurde ooit als de richting van het gesprek je niet aanstaat. Zeg bijvoorbeeld: “je ruikt naar de kersen van mijn oma”. Het is niet negatief, niet positief. Het slaagt nergens op en is bij gevolg een geweldige bliksemafleider. Na die woorden stap je er gewoon vandoor of indien dat niet gaat begin je over je hobbies of je oma te praten. Natuurlijk gaat dat absurde zijn effect verliezen na verloop van tijd. De grote voordelen van verbale ten opzichte van fysieke kracht zijn: meisjes zijn er dol op en het doet geen pijn. Wraak is helaas wel nog steeds mogelijk, maar de wraakpoging gaat hoogst waarschijnlijk ook verbaal zijn. Iedereen met een fatsoenlijk geweten beseft dat grappige/pijnlijke opmerkingen niet in verhouding staan tot fysiek geweld.

Dus 4de en laatste les: Geen daden maar woorden. Toch in dit geval. Het woord heeft veel meer macht dan je dacht.

En als laatste dit: Ik ga vaak naar de rollerparade in Brussel. Dat is gewoon een toertje skaten de vrijdagavond in Brussel. Dat is leuk en aangenaam, en om het nog aangenamer te maken gaan we meestal met een groep vrienden. Op een avond vorige zomer waren we een helling aan het afskaten. Beeld je dat even in: een hele hoop mensen op wieltjes die als regendruppels uit de lucht naar beneden komen. En plots zie ik een man van tussen de auto’s uit op de straat stappen. Ik vraag me af: “welke idioot wilt er hier nu iedereen in gevaar brengen door over te steken?” Ik zie hoe mijn vriend Augustin al begint uit te wijken om er niet tegen te rijden. Ik weet dat dat wel in orde komt omdat Augustin goed kan skaten dus ik maakte me meer zorgen over de andere, minder ervaren skaters, die de man misschien niet zagen. Maar iedereen zag wat er daarna gebeurde hoor: De man staat stil en kijkt naar de aankomende skaters. En net als Augustin voorbijkomt haalt hij gigantisch hard uit met zijn been en stampt Augustin in de noten. Iedereen in shock. En daarna jogt hij samen met zijn kompaan (die ik dan pas zag) weg.
Je kan je niet half inbeelden hoe woedend ik en iedereen was. Voor het eerst sinds jaren wilde ik terug iemand slaan, iemand echt hard slaan opdat hij zou lijden en zou wensen dat hij nooit geboren zou zijn. Als je het nooit gevoeld hebt kan je dat misschien moeilijk begrijpen. Maar het is een natuurlijk instinct dat de overlevingskansen van een groep vergroot, de haat die door iedereen gedeeld werd. Helaas konden we niet stoppen midden in een afdaling met zoveel volk dat achter ons naar beneden suisde.
Maar tegen dat ik beneden was was ik tot rust gekomen. Mijn vrienden daarentegen niet en waren aan het overwegen om terug naar boven te gaan om hem in elkaar te kloppen. Ik was de enige die tegen was: wat zou hem in elkaar slaan helpen? Het zou hem alleen maar wraakgevoelens geven en het zou ons even erg maken als hem. We moeten er tegen praten. Langs de andere kant had ik het gevoel dat ik de oermens in mij rechtstreeks tegensprak. Die wilde er eigenlijk nog steeds op los meppen. De anderen versleten mij als woes voor mijn softe aanpak, dat scheelde me natuurlijk niet veel. Het maakte eigenlijk allemaal niet uit. Want we zouden die man toch nooit kunnen terugvinden in het voor ons grotendeels onbekende Brussel.
Maar de vraag is: Als we de man konden terugvinden, wat hadden we dan het best gedaan? Hem gewezen op de pijn die hij veroorzaakt heeft louter voor zijn plezier? Of hadden we hem gewoon in elkaar moeten meppen? Wat zou van hem een beter mens maken?
Wat had jij gedaan?

De volgende post zal gaan over zinloos geweld.

2 thoughts on “Klein geweld

  1. Ook meisjes willen wel eens een pak slaag verkopen. Maar omdat ik weet dat anderen vaak sterker zijn dan mij, blijft het meestal bij denken dat ik wel eens een pak slaag wil verkopen😀.

Geef een reactie

