Oud

Ik wil niet oud worden. Ik voel me al zo oud. En dat zeg ik niet om zij die ouder zijn dan mij te pesten. Dat zeg ik omdat ik dat meen. Ik ben bang om oud(er) te worden.
Mijn oud-zijn-gevoel is natuurlijk fel gerelateerd aan het feit dat ik meestal met jongere mensen optrek. Maar ook de omgang met oudere mensen geeft mij vaak dat gevoel. Vaak (niet altijd) zijn zij echt verzuurd: alles is slecht, niets is goed. Misschien heb jij er zelf last van. Misschien eens kijken naar de dingen die het leven wel mooi maken. En kijk zeker ook eens naar de oudere mensen rondom jou. Hoe gaat het met hen? Waar denken zij aan? Wat willen zij nog van dit leven voor ze gaan? En vooral: wil jij later ook zo door het leven gaan? Een andere factor is natuurlijk de fysieke veranderingen:

ouder worden

De figuur hier rechts illustreert de veranderingen die optreden tussen 20 jaar (mijn leeftijd) en 80 jaar. de intervallen zijn 5% per streepje. Dus dat wilt zeggen: zenuwgeleiding daalt met 15%. Klinkt niet zo erg. Maar dat is wel mede de oorzaak dat je 40% trager zal reageren op licht of geluid. Een andere leuke is dat de hoeveelheid sex(hoe vaak mannen beweren dat ze sex hebben) daalt met 75%. Sounds great! En, één van de ergste, uw hersengewicht gaat 15% dalen.

Dus oud worden is niet leuk. En daarom hoop ik nooit zo oud te worden. En als moeder natuur daar niet voor zorgt, dan zorg ik daar zelf wel voor.

Natuurlijk ben ik ook realistisch: ik zeg dat nu wel, maar zeg ik dat ook als ik daar sta, zo oud, met het leven achter mij? Ik hoop dat ik dan nog de moed vindt. Met heel mijn leven achter mij hoop ik dat ik niet het gevoel heb dat ik nog iets moet doen op deze aarde. Hoe zou het zijn om voor die beslissing te staan? Mensen die geloven in de hemel hebben al bang om dood te gaan, hoe moet dat zijn voor iemand die gelooft dat er daarna niets is? Of misschien is dat net makkelijker omdat je dan zeker weet dat je niet meer zult lastig gevallen worden door al die mensen uit je leven. Ik zal wel zien.

Maar één ding weet ik zeker: stop mij nooit/jamais/never in een rusthuis. Ik pleeg echt 1000x liever zelfmoord dan daar weg te rotten.  Op een dag maak ik met foto of film een blogpost over het rusthuis van mijn grootmoeder. Daar moet je eerst langs een hel om naar de hemel te kunnen.

6 thoughts on “Oud

  1. Hallo Thomas,

    Je hebt een mooi artikel geschreven.

    Ik denk dat elke leeftijd wel zijn voor- en nadelen heeft.
    Met het ouder worden kan je de dingen ook beter plaatsen, heb je al meer dingen meegemaakt… de economische wereld waar we in leven is niet altijd makkelijk omdat we ook voor een stuk geleefd worden.
    Je kan er lang over filosoferen, maar het belangrijkste voor mij is niet te vergeten dat je nu leeft. Het “nu” is veel te snel voorbij, daarom kan je er maar beter van genieten, maar het is niet zo eenvoudig om het te doen!

    Groetjes,
    Dimitri

  2. Ik begrijp je angst t.o.v. een rusthuis en ik geef toe dat het niet overal rozengeur en maneschijn is, maar dit mag je niet veralgemenen. Ik heb voor school af en toe in het rusthuis moeten vertoeven en er redelijk wat werk over moeten maken, ook deden we activiteiten en dergelijke. Ik moet zeggen dat daarna mijn mening over een rusthuis fel veranderd is…

  3. Ik filosofeer ook veel over het leven/dood maar voorlopig moeten wij daar ons geen zorgen om maken. We zijn 20 jaar, nog zeeën van tijd. Weet je waar ik soms over nadenk? Hoe oude mensen geweest moeten zijn als ze nog jong waren, soms zitten ze te klagen over de rebelse jeugd maar waarschijnlijk waren ze net hetzelfde toen ze zelf jong waren. Alleen wanneer je ouder wordt, verander je onvermijdelijk. De enige conclusie is dan: alles is relatief. het leven is al zo kort, geniet nu, niet morgen

  4. Heerlijk zoveel comments🙂, dank daarvoor.

    @Dimitri: Ja elke leeftijd heeft zijn voordelen, een onontkenbaar feit. Maar je kan niet anders dan beseffen dat, na een bepaalde leeftijd, de voordelen steeds minder worden.
    Maar je hebt gelijk dat we zoveel mogelijk nu moeten leven. Ik kan het daar alleen maar mee eens zijn en ik druk het iedereen op het hart. Maar ik kan het helaas niet laten om erover na te denken. Er over nadenken uit angst om plots te beseffen dat ik oud ben en dat ik niet alles heb gedaan wat ik wilde doen. Ik wil er op voorbereid zijn.

    @Liesbeth: Iedereen zal dat natuurlijk anders aanvoelen. Maar ik ben al een heel lange tijd niet meer in het rusthuis van mijn grootmoeder geweest. Ik voel me een hele dag slecht als ik daar terug buiten kom. Ik zal er eens iets rond schrijven, beloofd.

    @Thomas: hetzelfde als aan Dimitri. En ik denk langs de ene kant dat de jeugd van ouderen verschilde van die van ons. Maar langs de andere kant denk ik dat als ze nu jong waren geweest dat ze zich ook als ons zouden gedragen.

    @iedereen: denk niet dat ik nu niet geniet, met volle teugen geniet ik zelfs. Maar op die eenzame momenten denk ik hierover na.
    Bedankt.

    • Na dit gelezen te hebben, zal ik vooral onthouden: geniet van het nu! Ik weet wel dat ik dat zogezegd al doe. Maar toch heb ik soms het gevoel ‘geleefd’ te worden. Of dat ik dingen doe omdat ik misschien verondersteld word te doen. En oud worden, daar ben ik wel een beetje bang voor. Maar ik denk dat als je oud bent, het soms wel leuker is om nog wat ouder te worden. Niet omdat ik bang ben om dood te gaan, gewoon omdat er zo veel te doen is…

  5. Hey Thomas,

    Ik heb onlangs een nieuwe blog gemaakt, en op mijn dashboard kwam ik deze blogpost tegen omdat ik hier zes jaar geleden op had gereageerd. Wat is de tijd gevlogen. Nu zijn we allebei 25, en hoewel nog steeds jong, begin ik te beseffen dat het leven eindig is. Dat had ik veel minder op mijn 20e. Maar ach ja, ouder worden hoort nu eenmaal bij het leven. Daarom, Carpe Diem!

    Groeten,

    Thomas

Geef een reactie

