Waarom hoor ik de hemel niet?

Studeren is niet fijn als je weinig geslapen hebt. Mijn hoofd voelt als een steen in gewapend beton in plaats van de zachte Play-dough massa die het zou moeten zijn. Niet zo praktisch als je overmorgen examen hebt. Ik zit binnen: geeeeeeeeeeeeeeeeeeuw. Ik zit buiten, in de zon, in het parkje achter mijn tuin. 5min gestudeerd, even neerliggen, ogen toe: rust. Ik luister: een krekel, het gras, een kind, de ijsboer, meerdere kindjes, een gil, een moeder, een vlieg(of een ander vliegend insect), auto’s, een trein, een zucht wind, een diep geBRRRRRMMMMMMM in de verte, een vliegtuig dat opstijgt, of landt, of het einde van de wereld? Ik doe mijn ogen open en zie de blauwe blauwe hemel. “Waarom hoor ik die niet?” vraagt het kind in mij met zo’n aanlokkelijke engelenstem die alleen een kind kan hebben. “Ik weet het niet”, antwoord ik nadenkend, “Het is nochtans zo allesoverheersend…” Ik denk verder na over de vraag alsof het een serieuze vraag is. Alsof het de vraag is die een fysicastudent aan zijn prof vraagt in de aula. “Omdathij geen geluid maakt.” antwoord ik. “Maar waarom? Waarom maakt de hemel geen geluid?” vraagt hij ongeduldig, wachtend tot hij opnieuw “waarom” zou kunnen vragen. Ik neem rustig mijn tijd en al starend naar de hemel zeg ik: “Omdat de hemel geen trillingen veroorzaken in de lucht die tot bij onze oren komen en ons trommelvlies doen trillen.” Dit antwoord beviel hem maar matig. Als hij ouder zou zijn zou hij het interessant vinden, daar ben ik het bewijs van. Maar nu niet, hij trekt een voor mij bekend gezicht: hetzelfde gezicht dat professoren trekken op een mondeling examen wanneer je de vraag juist beantwoord maar dat niet het wantwoord is dat ze zochten. Hij stelde maar een nieuwe vraag: “Waarom vliegen we niet?” “Hoezo?”  “Wel er is toch zoveel lucht, zeker als je van hieruit kijkt, en zo weinig aarde.” “Wel, er is de zwaartekracht…” begin ik. Maar het daagt mij dat dit -wel het juiste, maar-  niet het goede antwoord was, dus ik zeg (zoals Douglas Adams): “Je moet proberen je te laten vallen, en dan de grond missen!”. Het antwoord deed een lach op zijn gezicht verschijnen. Het lijkt zo simpel vanuit deze positie denk ik. En ondertussen zie ik het kind in mij de lucht in vallen.

Ik zet me rechtop uit mijn halve dagdroom en zie dat er een kleine spin zich op mijn cursus heeft gezet. Midden in de zon. Ik buig me over hem heen en bemerk dat hij de 2 voorste poten van zijn linkerzijde mist. Een spin in disbalans, gedegradeerd tot insect. Terwijl ik verder voorover buig werpt mijn grote hoofd een schaduw van wel 100 maal de oppervlakte van de spin. Hij blijft nog een seconde zitten, maar besluit dan toch om te stappen/lopen/kriebelen/krioelen(of wat spinnen dan ook doen) en stopt als hij terug in de zon zit. Is die spin aan het zonnebaden? Ik hef mijn hand en vorm weer een schaduw: hij verplaatst zich weer. Hij is dus aan het zonnebaden, of hij probeert zelfmoord te plegen omdat hij niet kan leven zonder zijn 2 linkervoorpoten. Zou hij pijn hebben? Moet ik hem uit zijn lijden verlossen door hem te doden? Dat moet hij zelf maar beslissen beslis ik. Ik zeg hem dat als hij dood wilt gaan hij naar mijn mama moest gaan en haar theekransje verstoren. En dat, als hij zich eerst nog wilt amuseren, hij naar Glenn moet gaan. En de spin vertrok, en ik vertrok ook. Dankbaar voor wat ik beleefd had.

Onderweg naar huis trapte ik met mijn blote voeten in een brandnetel. Hiervoor was ik minder dankbaar.

Maar toch is het echt een aanrader om gewoon je omgeving niet te observeren maar te absorberen. Bewustwording van de wereld rondom jou schept een bredere kijk(, en bewustwording van iets verdere objecten is ook een leuke trip volgens Liesbeth).

One thought on “Waarom hoor ik de hemel niet?

  1. Heel mooi verklaard! En het is waar, we moeten niet alleen observeren maar ook absorberen, in ons opnemen, over nadenken, niet alles als “normaal” aanschouwen en je zal meteen veel meer kunnen genieten van simpele en dagelijkse momenten. Absorberen doe ik dagelijks, en het is heerlijk…

Geef een reactie

